Als het buiten tropisch warm is, snakken we maar naar één ding: koelte! Pak de ventilator van zolder, haal ijsblokjes uit de vriezer en blaas dat opblaasbadje uit de schuur op. Of heb je dit allemaal al gedaan en heb je het nog steeds heter dan heet? Breng de inwendige thermometer omlaag met deze acht tips.

1. Drink lauw

Denk je bij hitte alleen maar aan ijs- en ijskoud water drinken? Niet doen want heel koud drinken zorgt ervoor dat je lichaamstemperatuur eventjes daalt, maar daarna weer flink stijgt. Door het koude drinken wordt aan de hersenen het signaal afgegeven dat ze je lichaamstemperatuur moeten laten stijgen. Van ijskoud water krijg je het dus extra warm en dat is laatste wat je wil! Laat warm én koud drinken staan en kies voor lauwwarme kruidenthee. Alleen lauw brengt je innerlijke thermostaat omlaag.

2. Koel je handen

Je polsen onder een stromende kraan houden, is een veelgehoorde tip in de zomer. Wat beter werkt en ook water scheelt, is je handen in een teiltje met water leggen. Je handen hebben namelijk een groter oppervlakte dan je polsen, waardoor je sneller afkoelt. Ook fijn: leg een koud washandje in je nek of neem een koud voetenbad.

3. Maak je niet druk

Je druk maken als het snikheet is, doe het niet! Het werkt averechts; je krijgt het nóg warmer en de temperatuur daalt er geen graad door. Doe op warme dagen alles in een langzamer tempo, probeer je neer te leggen bij de hitte en anticipeer op koud. Sla groots waterijsjes in en neem ’s avonds laat nog een plons in de plas in de buurt om af te koelen voor de nacht. Ook prima: duik met de gordijnen dicht op de bank voor een Netflix-marathon onder het mom: ‘Het is voor alles te heet behalve een goede serie’. Voordat je het weet, is het weer dikke-truien-weer.

4. Kleed je luchtig

Hoe luchtiger gekleed, hoe beter. Ja dat werk echt. Een luchtige outfit is wijd, gemaakt van lichte stoffen die goed ventileren. Ga je voor strakzittende kleding, dan kan je zweet niet goed verdampen. En dat is juist zo belangrijk als het heet is. Zweten is een vernuftig mechanische van je lichaam om af te koelen. Wanneer het vocht dat je verliest kan verdampen, neemt het de warmte weer met zich mee.

5. Eet je koel

Uren boven dampende pannen staan, is niet te doen bij tropische temperaturen. Kies daarom voor een maaltijd die snel klaar is en waar je geen fornuis of oven voor nodig hebt. Denk aan salades, wraps en gazpacho. Vochtrijke voedingsmiddelen, zoals komkommer, sla, courgettes, radijsjes, spinazie, paprika, mandarijnen en watermeloen, mogen ook op je boodschappenlijstje. Hoe meer vocht je binnenkrijgt, hoe beter. En vergeet natuurlijk niet genoeg te drinken.

6. Ga au naturel

Make-up smelt niet alleen van je huid als het heet is, je krijgt het er ook warmer door. Huidoliën en make-upproducten staan erom bekend dat ze de huid afsluiten. Hierdoor zweet je moeilijker, waardoor je lichaam minder goed afkoelt. Bescherm je huid natuurlijk wel goed in de zon, een zonnebrand met minimaal factor 30 en een UVA- en UVB-filter is het advies. Smeer een flinke laag, ongeveer zo dik als je pindakaas op een boterham smeert.

7. Leg je kussensloop in de vriezer

Zomerse temperaturen zorgen voor snikhete, klamme nachten. Leg voor een beetje verkoeling je kussensloop in de vriezer en pak hem voordat je naar bed gaat er weer uit. Wat ook helpt: slapen met gespreide armen en benen. Je voorkomt zo warmte rondom je ledematen, waardoor je minder plakkerig wordt. Hier vind je meer tips om beter te slapen in de hitte.

8. Spray, spray, spray

Vul een planenspuit of leeg parfumflesje met koud water voor snelle verkoeling. Spray hiermee op je gezicht, de achterkant van je nek, je knieholtes, je polsen en ellebogen. Dit zijn de zogenaamde koelpunten van je lichaam. In plaats van een hete kruik, kun je ook een koude kruik maken. Vul een kruik of een lege fles met water en leg het een tijdje in de vriezer. Een ouderwets watergevecht is natuurlijk altijd een goed idee.