De helft van de vrouwen heeft tijdens de menstruatie last van klachten als hoofdpijn, buikpijn, krampen of pijn in de onderrug. Het liefst troosten we onszelf dan met snoep, chocolade en veel pijnstillers. Maar wist je dat je menstruatiepijn ook kunt verminderen op een veel gezondere manier? Tackel je hoofdpijn, krampen en buikpijn met je voeding.

Gezonde voeding is altijd belangrijk, maar nóg belangrijker als je ongesteld bent. “Met voeding kun je grip krijgen op menstruatiepijn,” vertelt gynaecoloog en orthomoleculair arts Barbara Havenith. “Het hormoon oestrogeen speelt hier een belangrijke rol in. Je klachten kunnen afnemen als dit hormoon makkelijker afgebroken kan worden.” En daar komt voeding bij om de hoek kijken. “Om oestrogeen beter te laten afbreken zijn enzymen nodig. De grondstoffen voor deze enzymen haalt ons lijf uit groente.” Meer groente eten is dus een eerste stap om minder last te hebben van menstruatiepijn.

Zet magnesium op het menu tegen menstruatiepijn

Wat je vooral moet laten staan, is suiker. “Door toegevoegde suikers weg te laten, maakt je lichaam minder insuline aan. Als je lichaam veel insuline maakt, maak je ook meer oestrogeenreceptoren aan. Hierdoor werkt oestrogeen sterker en langer en dat kan de klachten juist weer verergeren. Want zoals al benoemd, heb je minder kans op menstruatiepijn als het oestrogeengehalte in het lichaam in balans blijft.” Menstruatiekrampen en hoofdpijn kunnen ook een gevolg zijn van een gebrek aan magnesium in de weefsels, weet Havenith. “Eet daarom voldoende magnesiumrijke voedingsmiddelen zoals groene groente, noten, pitten, zaden, avocado, vis en pure chocolade. Daarnaast kunnen tekorten aan het mineraal zink en vitamine D een rol spelen bij menstruatiekramp.”

Kies voor langzame koolhydraten, eiwitten en vetten

Maar hoe houd je dat vol als je tijdens de menstruatie juist zo hunkert naar zoet? Daar heeft de gynaecoloog en orthomoleculair arts een goede tip voor: “Eet ongeveer evenveel langzame koolhydraten als vetten en eiwitten. Een maaltijd als deze verzadigt beter dan een maaltijd die vooral uit brood, muesli, crackers, pasta of rijst bestaat. En het zorgt ervoor dat je tussen de maaltijden door minder makkelijk voor de bijl gaat. Kies altijd voor verse voeding, laat bewerkte voeding, koffie en alcohol staan en drink water en kruidenthee. De drang naar zoetigheid wordt alleen maar groter als je er vaker aan toegeeft. Tel eens op hoe vaak je eet en probeer je te beperken tot drie gezonde maaltijden per dag. Zie zoetigheid en snoep niet als beloning of goedmakertje voor menstruatie-ellende.”

Gebruik gember als natuurlijke pijnstiller

Een bezoek aan de sauna, een massage, een bad met magnesiumbadzout of ontspannende etherische olie kunnen ook wonderen doen. Ontspanning kan menstruatiepijn verlichten. Een paracetamol kun je volgens Havenith beter zoveel mogelijk vermijden. “Gebruik liever een warme kruik dan een pijnstiller. Of als een pijnstiller nodig is, gebruik dan liever een natuurlijke pijnstiller zoals gemberthee dan een ‘paracetamolletje’ of een ‘ibuprofennetje’. Deze middelen zijn helaas een stuk minder onschuldig dan hun naam en vrije verkrijgbaarheid doet vermoeden. Als je pijnstillers vaak gebruikt kunnen ze namelijk een negatieve uitwerking op de samenstelling van darmbacteriën hebben. Als die uit balans raken, kan dat ook weer de hormoonbalans verstoren.”