<-- NIET ACTIEF -->

Je menstruatie, overgang, acne – allemaal de schuld van je hormonen. Vaak lijkt het alsof je hormonen je alleen maar ellende geven. En vooral in je huid zie je dat terug. Gelukkig heb je dat zelf ook (een beetje) in de hand. Deze simpele tips helpen je hormonen én je huid in balans te houden.

Onze hormonen sturen allerlei processen in ons lichaam aan, zoals stemming, emoties, gedrag, suikerspiegel en stofwisseling. Kleine hoeveelheden kunnen al groot effect hebben, ook op de huid.

Het effect van oestrogeen op je huid

“Het vrouwelijke hormoon oestrogeen heeft een grote invloed op de huid. Onder andere op de hydratatie, doorbloeding en collageenproductie, waardoor je huid er frisser uitziet”, zegt dermatoloog dr. Francis Wu. “Na de menopauze, als er minder oestrogeen wordt aangemaakt, wordt de huid droger en stugger. Ook tijdens de puberteit kunnen schommelingen van oestrogeen effect hebben. Je kunt dan meer huidproblemen krijgen zoals acne en psoriasis.”

Door testosteron puistjes

Een ander hormoon met effect op de huid is het mannelijke geslachtshormoon testosteron, dat ook in een lagere concentratie in het vrouwenlijf aanwezig is. Dermatoloog Wu: “Als vrouwen veel sporten, stijgt hun testosteronspiegel. Dit kan effect hebben op puistjes en andere huidafwijkingen.”

Door stress meer cortisol

Cortisol is het stresshormoon dat in de bijnierschors wordt gemaakt. Wu: “Bij chronische stress is deze concentratie hoger, waardoor je gevoeliger bent voor huidproblemen. Met name eczeem, psoriasis en acne kunnen onder invloed van het stresshormoon verergeren.”

Je levensstijl onder de loep

Kun je zelf invloed uitoefenen op je hormonen? Ja, stelt gezondheidscoach Ralph Moorman: “Je kunt elke dag je hormoonbalans verstoren. Je levensstijl heeft namelijk een grote invloed op je hormonen en dus op je huid. Allereerst is het belangrijk om op je suikerinname te letten en zo puur en onbewerkt mogelijk te eten. Vooral tijdens je cyclus is het belangrijk om de suikerinname te reguleren. Wanneer je veel suiker eet, heb je meer klachten. Wees ook zuinig met koolhydraten zonder vezels, zoals producten van wit meel, omdat deze de bloedsuikerspiegel verstoren.”

Zo tem je je hormonen

Crispijn Hartzema, lifestylecoach en schrijver van het boek Het hormoongeheim, deelt meer tips:

  1. Op blote voeten op het gras, zand of de grond lopen, is goed voor de hormoonbalans

    “Door ons lichaam met de aarde-energie te verbinden, wordt onder andere het stresshormoon cortisol gebalanceerd. Earthing – zoals het wordt genoemd – wordt nu al door sommigen de grootste gezondheidsontdekking van onze tijd genoemd.”

  2. Een orgasme balanceert hormonen

    Een orgasme zorgt onder andere voor het vrijkomen van het knuffelhormoon oxytocine. Dit zorgt voor lagere cortisolwaarden en helpt bij het in balans houden van de schildklier.

  3. Sport intensief, maar niet langer dan een halfuur

    Wanneer je intensief sport, worden groeihormonen en testosteron aangemaakt. Deze staan beide aan de goede kant van de hormoonbalans. Maar sport je langer dan een halfuur, dan gaat je lichaam het stresshormoon cortisol aanmaken.

  4. Hormonale disbalans

    Toxische stoffen kunnen door het lijf gezien worden als lichaamseigen hormonen. Deze stoffen hebben andere uitwerkingen dan de natuurlijke hormonen en worden

Lees meer over menstruatie in het dossier »