Detoxcoach Jacqueline van Lieshout drinkt sinds drie jaar geen druppel alcohol meer. En natuurlijk gaat één van haar tips daarover. Maar om je gezonder, fitter en gelukkiger te voelen heeft ze meer adviezen. En die zijn leefstijl breed!

Gouden tips heb je nooit genoeg. Daarom vragen wij aan toonaangevende boegbeelden wat hun best bewaarde geheimen zijn. Van een eyeopener die ze ooit hebben opgeduikeld tot een inzicht die ze vanuit de wetenschap toepassen. Dit keer deelt Jacqueline van Lieshout, detoxcoach en schrijver van de boeken ‘Ontwijnen’, ‘In 28 dagen van gifbelt naar tempel’ en ‘Het relax dieet’ haar tips om je gezonder, fitter en gelukkiger te voelen.

1. Slaap is geen luxe maar een basisbehoefte

Jacqueline van Lieshout, detoxcoach: “Ik vind slaap mega belangrijk en zo heerlijk! Nu slaap ik ook heel erg goed, bijna negen uur per nacht. Na het avondeten haal ik mijn make up eraf en trek ik fijne zachte kleding aan. Ik houd van rustige avonden, zoveel mogelijk zonder schermen. Wel met de televisie, maar zonder laptop, tablet en telefoon. Slaap zie ik als basis voor de hele dag. Niet alleen heeft het invloed op hoe ik me voel, maar ook op wat ik eet en drink en op mijn energieniveau en gezondheid. Eigenlijk alles. Daarom vind ik slapen misschien wel het belangrijkste onderdeel van ieder etmaal.”

2. Zin in sporten hangt helemaal samen met hoe ik voor mezelf zorg

“Vaak wordt gezegd dat je gewoon zin moet maken voor sport. Alleen is het met een overvol leven vol prikkels, haast en stress bijna onmogelijk om ’s avonds in het weekend nog fut op te brengen om naar de sportschool te gaan. Wanneer je wilt sporten en meer wilt bewegen, is het belangrijk dat je op meerdere gebieden voor jezelf zorgt. Denk aan slaap, voeding en geen alcohol drinken. De zin en energie om te gaan sporten neem dan écht toe. Neem dus eerst rust en ga dan aan de slag.”

3. Alcohol heeft een enorme impact op je gezondheid

“Gelukkig weten steeds meer mensen dat er geen veilige ondergrens is voor het drinken van alcohol en geloven we niet meer in het fabeltje dat een beetje gezond is. Ik drink zelf bijna drie jaar helemaal niet meer. Dagelijks krijg ik mails van mensen die verbijsterd zijn van het verschil wanneer ze niet meer drinken, al dronken ze maar één of twee glazen per dag. Ik zou daarom iedereen aanraden om eens een tijd(je) helemaal niet te drinken en te kijken wat het effect is op je leven. Het kan wel eens de ‘missing link’ voor je zijn, iets wat je wellicht niet onder ogen zag of besefte.”

4. Wandelen in de natuur heeft op heel veel gebieden voordelen

“Wandelen is een soort gezond multitasken. Je combineert sport, rust, meditatie, stilte en de aanmaak van vitamine D3. Wie wil dat nou niet? Laat je nooit door het weer weerhouden, maar kleed je erop en ga wandelen in de natuur. Ik merk dat ik vaak de eerste tien minuten druk en heel actief loop en dat daarna alles tot rust komt. Dus dit is zelfs (en vooral!) een aanrader voor mensen die het altijd druk hebben. Zoek dan niet ook nog eens een te drukke sportschool op met tv’s en drukke muziek, maar de natuur. Echt doen!”

5. Pauzeer meerdere keren per dag, al is het maar heel kort

“Er is voor bijna iedereen een moment op de dag dat je enorme drang hebt om te snacken of om (alcohol) te drinken. Een moment van ontspanning, onder het mom van ‘Ik heb het verdiend’. Wanneer je deze gewoonte wilt veranderen, is het belangrijk om gedurende de dag pauzemomenten in te lassen. Even niks. Ademen, rust en jezelf de vragen stellen: Hoe gaat het met me? Wat voel ik? Zeg ik ‘ja’ wanneer ik ‘nee’ bedoel? Wanneer je dit bewust doet, merk je dat je aan het eind van dag veel minder van dit soort neigingen hebt.”

6. Voor goed eten maak je tijd, geld en energie vrij

“Net als slaap is goed, bewust en met aandacht eten ook een basisbehoefte. ‘Ik heb er geen tijd voor’ is vaak een excuus, terwijl het echt een kwestie is van prioriteiten stellen. Biologisch vlees is prijzig, maar je kunt veel minder vaak vlees eten of kleinere porties. Ga naar de markt, maak tijd om te koken, geef prioriteit aan eten en doe het vooral met aandacht. Naast het feit dat je eten dan beter verteert, geniet je er meer van en eet je waarschijnlijk ook minder.”

Jacqueline’s boeken en online programma’s kun je vinden op www.ontwijnen.nl en www.in28dagenvangifbeltnaartempel.nl.

Foto credits: Bart Honingh