<-- NIET ACTIEF -->

De term werkgeluk is een heuse hype. Werkgeluk zou je motivatie vergroten en stress verlagen. Hoe werk je plezieriger? Wij selecteerden een aantal inzichten uit het boek Handboek Werkgeluk van Ad Bergsma. Zo vergroot jij je werkplezier!

1. Meer werkgeluk? Kies voor intrinsieke motivatie

Om je werkgeluk te vergroten, moet je vaak nieuw gedrag aanleren. Gemiddeld kost het tien weken om van nieuw gedrag een gewoonte te maken, volgens het Handboek Werkgeluk. En dat maakt het meteen pittig. Vergroot de kans dat je dit nieuwe gedrag volhoudt door iets te kiezen vanuit je intrinsieke motivatie. Intrin … wat? Intrinsieke motivatie betekent dat je zélf graag een doel wilt behalen, gewoon omdat je dit plezierig vindt. Het doel is je dus niet opgelegd vanuit je omgeving. Een doel waar je intrinsiek gemotiveerd voor bent, bereik je gemakkelijker.

2. Formuleer je doel voor meer werkgeluk

Hoe specifieker je doel, hoe beter, aldus Ad Bergsma. Als je goed weet hoe je je doel aan gaat pakken, heb je meer kans dat je het daadwerkelijk gaat bereiken. Wil je vaker mediteren? Bedenk dan hoe vaak je dit gaat doen, op welke momenten, en waar. Denk ook aan eventuele obstakels. Wat kan ervoor zorgen dat je je doel niet behaalt en hoe ga je dit voorkomen? Per situatie ontwikkel je een ‘als-dan’-plan. “Als dit gebeurt… dan ga ik dit doen.”

3. Besteed er elke dag aandacht aan

Sommige mensen denken dat als ze werkgeluk eenmaal hebben ervaren, dit zo blijft. Maar werkgeluk is een gemoedstoestand. En die veranderen. Werkgeluk heeft om die reden iedere dag aandacht nodig. Ontwikkel daarom je geluksgewoonten die je als het ware automatisch doet. Zo geef je werkgeluk iedere dag de aandacht die het verdient.

Voorbeelden van doelen

In het boek worden een aantal voorbeelden genoemd van werkgelukgewoonten. We selecteerden er zeven ter inspiratie:

  • Fijne werkmomenten fotograferen of opschrijven (en eventueel met anderen delen).
  • Elke dag vijf aardige dingen doen voor collega’s.
  • Iedere dag drie dingen noteren waar je dankbaar voor bent.
  • Vragen om taken waarbij je ‘flow’ ervaart.
  • Drie keer per week wandelen tijdens de lunchpauze.
  • Iedere dag tien minuten mediteren op je werk.
  • Saaie en uitdagende taken afwisselen.

Meer balans tussen je privéleven en het thuiswerken ervaren? Lees hier hoe je dat bereikt.