<-- NIET ACTIEF -->

Het vergroot je concentratie, vermindert stress, schept ruimte in je overvolle hoofd en helpt je beter slapen – de voordelen van mediteren zijn eindeloos. Maar hoe mooi deze gewoonte ook klinkt, hoe begin je ermee? Wij verzamelden 11 tips die je vandaag nog inspireren om te mediteren.

1. Maak het jezelf comfortabel

Denk je aan mediteren, dan zie je waarschijnlijk iemand voor je in de lotushouding. Een ingewikkelde versie van kleermakerszit waarbij je je benen bijna in de knoop legt. Probeer dit beeld los te laten en zoek een houding die voor jou comfortabel is. Het gaat erom dat je mediteert, niet dat je jezelf in een Instagramwaardige houding wringt. Ga rechtop op een stoel zitten, op de rand van je bed of op een kussen op de grond. Zorg wel dat je een actieve houding aanneemt, zodat je niet in slaap dommelt.

2. Zie in dat niet mediteren heel tijdrovend is

Is er in jouw bomvolle agenda geen gaatje om even te mediteren? Denk dan aan wat Jelle Hermus in zijn boek Leven met wind mee schrijft: “Niet mediteren is onwijs tijdrovend”. Volgens de schrijver werk je door te mediteren richting innerlijke rust, tevredenheid, geduld en compassie. Ervaringen die niet alleen erg plezierig voelen, maar je uiteindelijk ook tijd helpen besparen. Een win-winsituatie dus!

3. Begin heel klein

De truc van een goede gewoonte volhouden, is klein beginnen. Zo klein dat je het bijna niet kunt overslaan. Begin vandaag met één minuut mediteren en doe hier iedere dag een minuut bovenop. Aan het eind van de week lukt het je dan om zeven minuten te mediteren. Wat voor jou de perfecte lengte van een meditatie is, bepaal je helemaal zelf. Ook hier zijn regels voor.

4. Tel je in- en uitademing

Je in- en uitademing tellen is een hele simpele manier om te beginnen met mediteren. Je doet het als volgt: adem in door je neus en zeg in je hoofd één, adem uit door je mond en zeg in je hoofd twee. Herhaal dit totdat je bij tien bent, dan begin je weer bij één. Word je tijdens het mediteren afgeleid door een gedachte, begin dan weer bij één. Aan het begin tel je waarschijnlijk eindeloos tot twee.

5. Maak van zitten en beginnen het doel

In deze prestatiemaatschappij is het een uitdaging om van mediteren geen prestatie te maken. Zonde, want als iets niet gaat om presteren, dan is het wel mediteren. Probeer het beeld los te laten van hoe je moet mediteren en wat het effect moet zijn. Maak van zitten en beginnen het doel, de rest komt vanzelf.

6. Houd bij hoe je je voelt

Het probleem van goede gewoontes is dat in de loop van de tijd vergeet hoe goed ze voor je zijn. Stop je ermee, dan ontdek je vaak pas hoe veel baad je erbij hebt. Een dagboek bijhouden is een slimme manier om het effect van mediteren bij te houden. Misschien merk je dat je na een aantal dagen – of weken – beter slaapt, minder piekert, een betere concentratie hebt of gewoon lekkerder in je vel zit. Zo’n dagboek hoeft geen heel boekwerk te zijn, schrijf gewoon een paar dingen op die je opvallen.

6. Probeer niet aan niets te denken

“Ik kan echt niet aan niets denken”, verzuchten mensen die beginnen met mediteren vaak. Gelukkig is het doel van mediteren ook niet om je hoofd helemaal leeg te maken. Bij iedereen – hoe lang je ook mediteert – komen er gedachten voorbij. De kunst is om deze gedachten te aanschouwen en er vervolgens niets mee te doen. Dit wordt wel vergeleken met het bekijken van voorbij zwevende wolken.

7. Laat je helpen door een app

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Het voordeel van leven in deze tijd is dat er 1001 meditatie-apps zijn die je kunnen helpen. Ideaal voor mensen met een tjokvol hoofd, omdat het meestal geleide meditaties zijn. Hierbij luister je naar een stem en/of muziek die je door de meditatie leidt. Het enige wat je dus hoeft te doen, is luisteren. Fijne apps zijn: Buddhify, Headspace, Calm en Stop, Breathe & Think.

8. Vind een vaste plek

Je hebt misschien niet de luxe van een mediteerkamer. Maar een klein, vrij hoekje in huis, moet te vinden zijn. Het voordeel van zo’n vaste plek, is dat je meteen in de ‘mediteermodus’ komt en kijken naar deze plek je er alleen al aan herinnert om even te mediteren. Als je wilt, kun je op deze plek losgaan met wierook, geurkaarsen, klankschalen en andere (inspirerende) frutsels.

9. Zoek iemand om mee te mediteren

Een vriend, de buurvrouw of een gezinslid. Door samen te mediteren – dit hoeft echt niet in dezelfde ruimte en op hetzelfde moment – heb je een mooie stok achter de deur om er tijd voor te maken. Spreek af om elkaar dagelijks op de hoogte te houden van hoe het mediteren ging. Je kunt je natuurlijk ook aanmelden voor een meditatiecursus om de basis te leren

10. Trap niet in je eigen smoesjes

Er zijn redenen genoeg te bedenken om niet te mediteren. Je hebt het te druk, je voelt je niet fit of je to-do list is al zo lang. Trap niet in je deze smoesjes, maar zie ze als signaal om juíst te mediteren. Op de momenten dat je er geen zin of tijd voor hebt, kun je een paar minuten stilte waarschijnlijk heel goed gebruiken.

11. Koppel mediteren aan een bestaande gewoonte

Drink je ’s ochtends altijd een kop sterke koffie? Ga dan nadat je het koffiezetapparaat hebt aangezet een paar minuten zitten. Of mediteer na het tandenpoetsen, vlak voordat je in bed duikt of na het avondeten. Door deze nieuwe gewoonte achter een bestaande gewoonte te plakken, maak je het sneller eigen. Vertrouw er ook op dat hoe vaker je mediteert, hoe groter de behoefte wordt om te mediteren.

Lees meer over dit onderwerp