<-- NIET ACTIEF -->

Balans is een modewoord en niet voor niets. In deze tijd en maatschappij is het gemakkelijk om de balans te verliezen tussen werk en privé, tussen inspanning en ontspanning, tussen zorgen voor anderen en zorgen voor jezelf. Hoe vind je de balans weer terug? Deze 4 oefeningen helpen je op weg.

Uit balans zijn is niet meer doen wat waardevol én zinvol voor je is, te veel doen wat je eigenlijk niet wilt doen of juist te weinig doen wat je eigenlijk wel wilt doen. Maar hoe kun je – stapje voor stapje – de balans weer terugvinden in je leven? Deze oefeningen uit het boek ACT in balans zorgen voor bewustwording:

Oefening 1: Uit balans raken gaat geleidelijk

Bij de meeste mensen gaat uit balans raken geleidelijk. Vaak zijn er vooraf al signalen geweest. Bij jou vast ook. Denk eens terug aan de periode voordat je vaststelde ‘Het gaat niet goed met me’, of ‘Ik voel me uit balans.’ Sta daarna stil bij de volgende vragen en schrijf dat wat je te binnen schiet alvast op:

  • Waaraan merkte je dat je uit balans raakte?
  • Was het omdat jij je moe en uitgeblust voelde?
  • Ervaarde je somberheid of paniek?
  • Had je diep van binnen een soort knagend gevoel dat er iets ontbrak?
  • Had je al langere tijd spanningen in je relatie en vraag je je af hoe je de verbondenheid weer terugkrijgt?
  • Verveelde je je juist en miste je dingen die je energie geven?

Oefening 2: Wat wil het uit balans zijn je zeggen?

Als je even doordenkt over uit balans zijn, overspannenheid of burn-out als noodrem, en je laat je fantasie eens helemaal de vrije loop: wat denk je dan?

  • Schrijf op: ‘Het feit dat ik nu uit balans ben, vertelt me dat …’

Oefening 3: Hoe verdeel jij je tijd nu?

  • Teken in je schrift een cirkel. Dit is een symbool voor jouw tijd. De hele cirkel is al jouw tijd.
  • Hoe verdeel jij die tijd over werk, relaties, gezondheid en vrije tijd? Maak met ‘taartpunten’ in de cirkel zichtbaar hoe jij je tijd nu verdeelt. Hoeveel procent van je tijd gaat er naar elk gebied?
  • Kijk naar de verdeling. Dit is de manier waarop jij je tijd nu verdeelt. Is dit hoe je je tijd écht wilt verdelen? Of zou je iets anders willen in de verdeling? Schrijf dat op.

Oefening 4: De balans die je had

Ga terug in je herinnering. Haal een moment uit je leven op, waarop je leven in balans voelde. Zie jezelf levendig voor je in die situatie. Wat deed je toen? Schrijf de volgende zinnen op en vul die aan.

  • Toen mijn leven in balans was deed ik (werk/opleiding/daginvulling) …….
  • Toen mijn leven in balans was ontspande ik door ………………………………
  • Toen mijn leven in balans was kreeg ik energie van ……………………………

Kijk dan naar wat je hebt opgeschreven. Wat wordt het meest duidelijk? Schrijf dat op.

Wil je meer balans in je leven? Het boek ACT in balans staat vol waardevolle inzichten en praktische tips.