<-- NIET ACTIEF -->

Een televisie, tablet en telefoon hebben één ding gemeen: een uitknop. Hoe stop je echter het eeuwige geraas in je hoofd? Dat is minder makkelijk. Of toch niet? Met dit stappenplan krijg je meer innerlijke rust in zeven stappen.

Yogascholen schieten als paddenstoelen uit de grond, de boekhandel ligt vol zelfhulpboeken en in bijna iedere stad kun je wel een cursus mindfulness volgen. Een onrustig hoofd hadden mensen vroeger ook, alleen ligt de lat tegenwoordig erg hoog. Je moet de perfecte moeder zijn, de liefste partner, de beste huisvrouw, de gezelligste vriendin en op je werk moet je ook top presteren. Je kunt niet alle ballen even hoog in de lucht houden, dan vallen ze een keer allemaal op de grond. Door de overvloed aan prikkels zijn we nu onrustiger. Hoe vind je de uitknop van je gedachten en ga je van onrust naar innerlijke rust?

Stap 1: Maak een mindmap voor meer rust

De gedachten die in je hoofd rondzwerven op papier zetten, is een zinvolle eerste stap. Met behulp van een mindmap kun je je hoofd leegmaken. Alle gedachten die in je hoofd rondzwerven worden inzichtelijk door ze op papier te zetten. Je kunt het dan van een afstand bekijken en je bewust worden van wat er in je hoofd speelt en je dus belangrijk vindt. Als het op papier staat, kun je jezelf de volgende vragen stellen: ‘Waar wil ik van af?’ en ‘Wat wil ik veranderen?’

Stap 2: Ruim je huis op

Staat een bezem door je huis gelijk aan een bezem door je hoofd? Ja! Een oud Chinees gezegde luidt: ‘Wie zijn hoofd op wil ruimen, ruimt eerst zijn huis op.’ Er bestaat een verband tussen ruimte om je heen en rust in je hoofd. Het scheelt veel als je weet wat je allemaal in huis hebt en waar het ligt. Tijd voor een opruimsessie? Deze tips helpen je.

Stap 3: Doe alles met aandacht

Koken, even die mail beantwoorden én alvast de afwasmachine uitruimen. Het lijkt zo productief, maar dat is het eigenlijk niet. Als je multitaskt, doe je alles maar half, wat veel onrust en drukte in je hoofd veroorzaakt. Doe één ding tegelijk en doe dit met je volle aandacht. Door mindfulness leer je meer bewust te zijn in het moment, waardoor je je energie goed leert verdelen. Je kunt je leven dan beter managen, waardoor je meer rust in je hoofd krijgt en je beter kunt concentreren. Momenten als het ontbijt, lunch en diner kun je gebruiken om je aandacht op het hier en nu te richten. Zelfs een rood stoplicht, het uitzetten van je computer of het op slot zetten van je fiets zijn goede momenten om je even op je ademhaling te focussen.

Stap 4: Rust betekent even geen sociale media

Wanneer was de laatste keer dat je een dag níét bezig was met social media? Volgens diverse deskundigen moeten we vaker een dag zonder social media inlassen. Alle piepjes en signaaltjes van een telefoon leiden af en zorgen voor een vol hoofd. Het is moeilijk om er weerstand aan te bieden, omdat het verslavend werkt. We vinden het heel prettig om berichten te krijgen, want het activeert het beloningssysteem in het brein. Daarom moet je er bewust voor kiezen om je telefoon buiten bereik te leggen en social media af te sluiten op je computer.

Stap 5: Van ‘ja’ naar ‘nee’

Iedereen is het erover eens: ‘ja’ zeggen is véél makkelijker dan ‘nee’ zeggen. Je grenzen aangeven en duidelijk grenzen tegenover andere mensen stellen, vindt bijna iedereen lastig. We zijn sociale wezens en willen dat mensen positief op ons reageren. Als we ‘nee’ zeggen, zijn we bang dat we andere mensen teleurstellen en niet aardig gevonden worden. ‘Nee’ zeggen is een kwestie van oefenen, je kunt jezelf er echt in trainen. Uiteindelijk geeft het veel meer rust in je hoofd als je ‘nee’ durft te zeggen. Het is eerst misschien wennen, maar je zult merken dat de meeste mensen juist positief en begripvol reageren.

Stap 6: Ken je energiegevers en je energieslurpers

Weet jij wat je energie geeft en wat juist energie slurpt? Maak een lijstje op papier met twee kolommen: in de ene kolom zet je je energiegevers en in de andere kolom je energieslurpers. Als je energiehuishouding op pijl blijft, kun je veel beter omgaan met stress en lastige situaties. Zorg daarom dat je meer energiegevers dan energieslurpers hebt op een dag. Anders loop je helemaal leeg. Ontdek wat jou ontzettend veel moeite kost en wat je juist energie geeft, dan kun je daar ook naar handelen.

Stap 7: Accepteer jezelf zoals je bent

Jezelf niet accepteren zoals je bent, is een valkuil van veel mensen. We zijn heel streng voor onszelf. Terwijl de wereld juist een stuk vriendelijker wordt door niet te oordelen. Probeer te accepteren wat je niet kunt veranderen aan jezelf, dat je bent zoals je bent. Maak je je snel druk om kleine dingen? Dan hoort dat bij jou. Oordeel niet, vergelijk jezelf niet met anderen, maar accepteer ook deze kant van jezelf. Dat geeft je meteen meer innerlijke rust.

Lees meer over dit onderwerp