<-- NIET ACTIEF -->

De lijnen tussen werk en privé vervagen steeds meer en we leven in een maatschappij waarin we heel vaak ‘aan’ staan. Chronische stress ligt dan op de loer. Genoeg reden om jouw tips te geven voor een betere balans tussen werk en privé en je stressniveau naar beneden te brengen.

1. Begin de dag met een meditatie

Voor meer balans tussen werk en privé is het goed om inzicht te krijgen in je gevoelswereld buiten je werktijden en tijdens je werktijden. Mediteren kan dan een handje helpen. Want door je dag te starten met mediteren, krijg je inzicht in hoe jij je voelt vóór je werkdag. Daarnaast kan mediteren helpen om meer rust te introduceren en bewuster om te gaan met je energie.

2. Creëer routine voor meer balans tussen werk en privé

Routine klinkt misschien saai, maar kan voor jou zomaar de manier zijn naar een leven met minder stress. Je hoeft niet je hele dag in te delen; het kan al fijn zijn om je werkdag iedere keer hetzelfde te beginnen en te eindigen. Mediteer bijvoorbeeld iedere ochtend vijf minuten en eindig je dag door je werkspullen rustig op te ruimen en daarna een korte wandeling te maken. Zo krijgt je lichaam door wat privémomenten zijn, en wanneer je aan het werk bent.

3. Neem vaker minipauzes tijdens werk voor meer balans

Hoe meer stress je voelt, hoe meer hersteltijd je nodig hebt. Minipauzes zijn dé manier om je stresslevel een tandje lager te laten zingen. In deze minipauzes klap je echt even je laptop dicht. Ga bijvoorbeeld drie minuten voor je uit staren (op de wc), wandel een rondje om het gebouw of drink bewust een glas water. Kleine moeite, groot effect.

4. Wissel af in leuke en minder leuke taken

Een dag met alleen maar vervelende taken slurpt energie. Maar als het goed is, bestaat jouw werk vooral uit taken waar je energie van krijgt. Bewaar stomme taken niet tot het einde, maar wissel ze juist af met iets leuks. Zo houd je meer energie over voor je privéleven en creëer je meer balans tussen werk en privé.

5. Zeg niet gelijk ‘ja’

Maak er een sport van om niet overal gelijk ‘ja’ op te zeggen. Vraagt iemand je om een gunst? Zeg dan: ‘Ik kom er nog even bij je op terug’, zodat je er rustig over kunt nadenken. Bovendien lossen problemen zich vaak vanzelf op, zonder jouw hulp. Wie weet heeft je collega jouw hulp aan het einde van de dag helemaal niet meer nodig. Daarmee bespaar je jezelf een hoop stress en behoud je daarmee meer balans tussen werk en privé.

6. Houd privé en werk letterlijk gescheiden

Je denkt: ‘ach ik kan dit mailtje wel even snel beantwoorden’, maar wie meer balans wil tussen werk en privé doet er goed aan alleen tijdens werkuren met werk bezig te zijn. Overweeg om een werktelefoon aan te schaffen. Andersom geldt het ook: houd je tijdens je werk niet bezig met privézaken zoals online shoppen of WhatsApp. Wil je toch een keer in het weekend aan het werk, terwijl dat eigenlijk je vrije dag is? Kies hier dan bewust voor en kader het af. Spreek dan met jezelf af: ik kies er vandaag zelf voor om aan het werk te gaan, omdat dit mij rust geeft/ik daar zin in heb/het mij goed doet/ik dit wil.

7. Vind een hobby die niet lijkt op je werktaken

Wil je de werkdag echt even achter je laten? Vind een hobby die in geen opzicht lijkt op je werktaken. Voer je kenniswerk uit, waarbij je veel na moet denken? Dan kun je kiezen voor een lichamelijke hobby, zoals skeeleren, dansen, gitaar spelen of moestuinieren. Voer je vooral lichamelijk werk uit? Kies dan juist een hobby waarbij je vooral je hoofd gebruikt, zoals lezen, schrijven of een taal leren. Door met heel iets anders bezig te zijn dan je werk, ervaar je meer balans tussen werk en privé.

8. Blijf in gesprek met je werkgever

Ervaar je vaak stress tijdens je werk? Dan kan het slim zijn om in gesprek te gaan met je werkgever. Zo kan hij of zij met je meedenken en kunnen jullie op zoek naar een oplossing.

Wil je minder stress van je mailbox? Zo doe je dat.

Leren omgaan met stress; het zou volgens ons een vak op school moeten zijn. Omdat dit niet zo is, geeft gezondNU er les in. Haal eerst diep adem en lees dan de artikelen uit deze rubriek, zodat we samen manieren vinden om stress te verminderen of er minstens beter mee om te gaan.