<-- NIET ACTIEF -->

Niet op de automatische piloot naar je bestemming sjezen, maar bewust genieten van je fietstocht. Dat is mindful fietsen in één zin uitgelegd. Het effect? Een leeg hoofd en nieuwe energie. Met deze tips heb je de kunst van mindful fietsen zo onder de knie.

Mindfulness is het bewust aandacht brengen naar de huidige ervaring met een open en niet-kritische blik. Dat klinkt misschien als een makkie, maar dat is het voor veel mensen niet. Want hoe vaak denk jij niet aan je to-do list als je naar je werk sjeest? Sta je zuchtend bij het stoplicht als hij wéér op rood springt? Of kom je thuis en kan je niets van de route herinneren omdat je zo ‘in je hoofd’ zat? Tijd voor verandering! Met deze tips voeg je een snufje mindfulness toe aan je fietstocht:

1. Gebruik je zintuigen optimaal bij mindful fietsen

Eén van de makkelijkste manieren om meer in het hier nu aanwezig te zijn, is door je zintuigen te gebruiken. Focus je op het gevoel van je voeten op de trappers, de geur van buiten, het geluid van voorbij racende auto’s en de knallende kleuren van de bomen die in bloei staan. Probeer wat je ziet, voelt, ruikt, hoort en eventueel proeft niet te analyseren, maar alleen te ervaren.

2. Adem in en uit via je neus

Merk je dat je met je gedachten ergens anders bent dan bij de fietstocht? Mopper dan niet op jezelf, maar verplaats je aandacht naar je ademhaling. Voel hoe je de lucht in- en uitademt en hoe je lichaam zachtjes meebeweegt op je ademhaling. En als je dan toch bezig bezig bent: let erop dat je in- en uitademt via je neus. Door adem te halen via je neus in plaats van door je mond, filter je de lucht en zorg je voor de juiste luchtvochtigheid en temperatuur. Ook voorkom je dat je te veel lucht inademt, waardoor je eerder moe bent.

3. Zet een intentie

Zet je een intentie voordat je op de fiets springt, dan sta je erbij stil hoe je je wilt voelen of waar je op wilt focussen. Het is belangrijk dat je dit doel op een positieve manier formuleert. Dus niet: ‘Ik wil niet aan mijn werk denken terwijl ik fiets’, maar ‘Ik wil genieten van alles wat ik onderweg tegenkom’. Andere intenties kunnen zijn: ‘Ik wil naar mijn lichaam luisteren’ of ‘Ik wil ontspannen op mijn bestemming aankomen’.

4. Maak van mindful fietsen een gewoonte

Hoe vaker je mindful fietsen oefent, hoe makkelijker het je afgaat. Maak er daarom een gewoonte van. Neem je voor om een fietstocht die je (bijna) dagelijks maakt, zo bewust mogelijk te doen. Focus tijdens dit ritje op je ademhaling, je zintuigen en probeer dingen te spotten die je niet eerder zag. Omdat je dit normaal misschien op de automatische piloot deed, is het de perfecte oefening.