<-- NIET ACTIEF -->

‘Een mooie huid komt van binnenuit’. Deze zin ken je vast en zeker én klopt ook als een bus. Met de juiste voeding vergroot je de kans op een stralende, gezonde huid. Het proberen waard dus. Wat hoort er op je bord thuis voor een gezonde huid?

Rode vlekjes, puistjes, droogheid, irritatie en vroege rimpeltjes. Deze huidklachten zeggen vaak iets over je gezondheid. Alles wat je eet heeft namelijk direct impact op je huid. Dat betekent niet dat wanneer je nu gezond eet, je huid meteen strak en stralend wordt. Ook andere factoren spelen een rol, zoals medicijnen, allergieën, je genen en de zon. Toch kun je met voeding meer bereiken dan je denkt. En dan kunnen die rode vlekjes en irritaties zomaar wél als sneeuw voor de zon verdwijnen. Op welke voedingsmiddelen kun je je huid het beste trakteren? Dit zijn er zeven.

1. Oranje groenten en fruit

Wortels zijn niet alleen goed voor je ogen, maar ook voor je huid. En dat geldt eigenlijk voor alle oranje groente- en fruitsoorten. In wortels, zoete aardappels en citrusvruchten zit veel vitamine A. Deze vitamine gaat huidveroudering tegen en is verantwoordelijk voor de aanmaak van nieuwe cellen en de weefselstructuur van de huid. Van citrusvruchten, zoals sinaasappels, maar ook citroen is daarnaast bekend dat het collageen stabiliseert. Dat is nog om het bindweefsel van de huid bij elkaar te houden.

2. Water

Nee, van veel water drinken kun je geen stralende huid krijgen. Er is namelijk geen bewijs dat water je huid van binnenuit kan hydrateren. Toch is elke dag voldoende water drinken, van 1,5 tot 2 liter, wel belangrijk. Als je te weinig drinkt, wordt je huid minder elastisch en zelfs wat slapper. Maar méér water drinken lijkt dus geen zin te hebben.

3. Bessen

Met blauwe bessen, bramen en frambozen maak je je huid zeker blij. Bessen zijn namelijk een goede bron van antioxidanten. Deze beschermen je huid tegen vrije radicalen die voor rode vlekjes en rimpels kunnen zorgen. Antioxidanten zitten vooral in vitamine A, B3, B5, C en E. En juist die vitaminen vind je ook in bessen.

4. Havermout

Ontbijt je elke ochtend met havermout? Je huid zal je dankbaar zijn. Dit oeroude graan zit vol met aminozuren en vitamine E. Deze belangrijkste stoffen voeden je huid, beschermen tegen de zon en kunnen huidveroudering vertragen. Havermout is ook een een wondermiddel om je huid mee te verzorgen. Koolhydraten en eiwitten uit havermout kunnen zich binden aan je huid en zorgen voor een beschermend laagje. Dit laagje zorgt ervoor dat je huid gehydrateerd blijft. Een tip voor als je last hebt van een droge huid.

5. Noten

Een handje noten per dag is voor je gezondheid altijd een goed idee. Voor je huid zijn ze zelfs een ware traktatie. In walnoten, hazelnoten en amandelen zitten omega vetzuren. Dit zijn de belangrijkste bouwstenen voor je huidoppervlak. Door het eten van noten houd je je huid dus glad, egaal en blijft het er jonger uitzien. Zelfs als je al wat ouder bent of een bepaald huidtype hebt.

6. Eieren

Eieren zijn goed voor je huid. Dit komt omdat ze barsten van de B-vitamines, zoals vitamine B2, B3 en B8. Deze vitamines dragen bij aan een mooie huid en hebben zelfs een beschermende werking. Eet niet ineens heel veel eieren, maar wel af en toe. Dan profiteer je zeker van de gezonde voordelen voor je huid.

7. Bladgroenten

Ook bladgroenten zijn onmisbaar voor een gezonde en stralende huid. Varieer daarom met spinazie, sla, waterkers, rucola en zelfs met basilicum. In spinazie zit veel ijzer, wat je huid een natuurlijke glow kan geven. In veel bladgroenten vind je wederom weer vitamine A. Groene asperges, tuinbonen, broccoli en groene paprika zijn geen bladgroenten, maar zijn zeker wel goed voor je huid. Wist je dat kalium belangrijk is voor de vochtbalans van je huid? Dit mineraal zit vooral in groene groenten.