<-- NIET ACTIEF -->

Je hebt het goede voornemen om minder suiker te eten. Dat betekent: werk aan de winkel! Maar voordat je je keukenkastjes onder handen neemt en naar de supermarkt sprint met een aangepast boodschappenlijstje, lees dan eerst dit artikel. Wij behoeden je graag voor de grootste fouten die gezond minderen met suiker in de weg staan.

‘Een goed begin is het halve werk’, luidt een bekend spreekwoord. Voordat je suiker in het verdomhoekje stopt, is het daarom goed om onderstaande fouten door te nemen. Zo weet je zeker dat je er niet in trapt.

Fout 1: Rigoureus stoppen met het eten van suiker

Cold turkey stoppen met suiker eten is ambitieus, iets té ambitieus als je het ons vraagt. Door in één klap suiker uit je voedingspatroon te bannen, kun je je flink beroerd gaan voelen. Van prikkelbaar zijn tot constante trek. Deze symptomen maken het knap lastig om je nieuwe levensstijl vol te houden. De oplossing is eenvoudig: verminder langzaam je suikerinname. Zo geef je je lichaam de kans om eraan te wennen, heb je minder last van afkickverschijnselen en is het een stuk minder verleidelijk om toch in de koektrommel te duiken. Herinner jezelf eraan dat je de tijd mag nemen om een nieuwe gewoonte eigen te maken. Op de lange termijn is dat zelfs alleen maar goed.

Fout 2: Bang zijn voor vet

Wie liever geen suikerrijke producten meer in zijn boodschappenwagentje gooit, laat voedingsmiddelen vol vet ook vaak staan. Het idee is dan: hoe vetter ik eet, hoe dikker ik word. Wat dan alleen vergeten wordt, is dat vet een belangrijke voedingsstof is. We kunnen zelfs niet zonder. Het is een brandstof voor ons lichaam, er zitten onmisbare vetzuren en allerlei vitamines in. Een vetarm voedingspatroon maakt je dan ook niet slanker en fitter. Bij veel mensen zorgt het er zelfs voor dat ze alleen maar meer koolhydraten gaan eten, wat hun bloedsuikerspiegel ontregelt. Het effect? Je gaat meer snacken, met alle gevolgen van dien. Wees wel een verstandige vetgebruiker. Kies voor goede, natuurlijke vetten die je onder andere in vis, noten, olijfolie en boter vindt.

Fout 3: Kiezen voor light als je minder suiker wilt eten

Staat er light op de verpakking van een product, dan kan het betekenen dat er minder energie (calorieën), suiker of vet in het product zit. De fabrikant is verplicht om te melden om welke van de drie het gaat. Maar let op: in vrijwel alle lightproducten is suiker vervangen door zoetstoffen. Net als suiker geven deze stoffen een zoete smaak, alleen bevatten ze minder tot geen calorieën. Wat het effect van zoetstoffen op ons lichaam is, daar zijn de meningen over verdeeld. Zo wordt er gezegd dat je door te kiezen voor light juist meer gaat eten. Niet het gewenste effect. Eén ding is zeker: door deze producten raak je niet gewend aan een minder zoete smaak. Reden genoeg om ze in het schap te laten staan dus.

Fout 4: Te veel fruit eten

Fruit is gezond en lekker, maar dat betekent niet dat je het ongelimiteerd kunt eten. Snak je naar suiker, probeer dan niet de fruitschaal te plunderen. Door fruitstuk, na fruitstuk, na fruitstuk te eten, maak je je bloedsuikerspiegel niet blij. Van nature bevat het namelijk (vrij veel) suiker. Geniet dagelijks van twee tot drie stuks fruit en laat fruitsappen liever staan. Doordat in deze sappen geen vezels zitten, schiet je bloedsuikerspiegel als een speer omhoog.

Fout 5: Geheime suikers over het hoofd zien

Dat er in chocolade veel suiker zit, is natuurlijk geen nieuws. Maar er zijn ook grote suikerbronnen waar we minder bewust van zijn. Neem geliefde sauzen als ketchup, barbecuesaus, cocktailsaus, curry en satésaus. Deze zit bómvol suiker. Net zoals de dressings die je kant-en-klaar kunt kopen. Zonder dat je doorhebt, giet je zo een paar suikerklontjes over je gezonde salade. Ook soep in een blik of zak is zo’n sneaky suikerbron. Aan de soepen die je in de supermarkt koopt, wordt gek genoeg bijna altijd suiker toegevoegd. In één kom zitten al snel twee suikerklontjes. En wat dacht je van groenten in een pot, woksaus, aardappelpuree uit een pakje en koffiecreamer? Altijd eerst het etiket lezen dus.