<-- NIET ACTIEF -->

Weinig energie, een slechte concentratie en een knorrende maag. Dat klinkt als een middagdip. Hét moment dat veel mensen zwichten voor een quick win en grijpen naar een suikerrijke snack. Kan dat ook anders? Absoluut! Met deze 5 tips versla je voortaan je middagdip zonder suiker.

1. Kies voor een lunch rijk aan vezels, eiwitten en gezonde vetten

Als je ’s middags standaard begint te knikkebollen, is het een goed idee om eens kritisch naar je lunch te kijken. Wat er dan op je bord ligt, heeft namelijk groot effect op hoe je je in de middag voelt. De truc is om voor lunch rijk aan vezels, eiwitten en gezonde vetten te kiezen. Deze combinatie zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel langzaam stijgt, waardoor langdurig energie hebt en niet van die vervelende suikerpieken en -dippen. Grote kans dat je de middag dan makkelijk kunt uitzingen zonder hongerig in de koektrommel te duiken. Denk voor een gezonde lunch aan een omelet met groente, een salade met linzen, tonijn of gegrilde kip, volkoren crackers met cottage cheese en avocado of Griekse yoghurt met zelfgemaakte suikervrije granola.

2. Kom in beweging

Eén van de snelste manieren om voor meer energie te zorgen, is door te bewegen. Een paar minuten sporten, stimuleert je bloedsomloop waardoor er onder andere meer zuurstofrijk bloed in je lichaam en dus je hersenen komt. De energie die je nodig hebt om goed te concentreren. Kickt je middagdip in, denk dan niet meteen: ‘Ik moet iets eten’. Misschien is een paar minuten bewegen al genoeg om je weer kiplekker te voelen. Doe een paar energieke yogahoudingen, ga een minuut planken of start één van deze fijne sportvideo’s op.

3. Leer beter luisteren naar je lichaam

Niet naar je hoofd maar naar je lichaam luisteren als je trek hebt. Dat vinden veel mensen lastig. Wil je hier beter in worden, dan doe je er goed aan om je hongersignalen in kaart te brengen. Sta er eens bij stil wat je aan merkt als je trekt hebt. Misschien heb je een leeg gevoel in je maag of voel je je licht in je hoofd. Emotionele signalen om te gaan snaaien, kunnen zijn dat je je verveelt, gestrest bent, je eenzaam voelt of verdrietig bent. Weet je om welk signaal het gaat, dan kun je jezelf geven waar je op dat moment de meeste behoefte aan hebt.

4. Drink veel water tegen een middagdip

Het is een bekend advies: een glas water drinken voor een maaltijd. Dat je deze tip overal leest, is niet voor niets. Veel mensen verwarren het gevoel honger en dorst namelijk met elkaar. Daarnaast zijn je hersenen en darmen – die in rechtstreekse verbinding met elkaar – grootverbruikers van water. Om energie te kunnen maken, is er dan ook veel water nodig. Vaak verdwijnt je middagdip als sneeuw voor de zon als je gedurende de dag meer drinkt. Waterkan op tafel en drinken maar!

5. Eet een gezonde snack

Een tussendoortje is natuurlijk niet uit den boze als je snel een middagdip hebt. Wil je dat je middagdip niet omslaat in een avonddip, dan is het alleen belangrijk om voor de juiste snack te kiezen. Net zoals bij een gezonde lunch, is het goed als een snack bestaat uit een combinatie van vezels, eiwitten en gezonde vetten. Je haalt dan energiek en zonder nóg een snackattack het avondeten. Voorbeelden van gezonde tussendoortjes zijn bijvoorbeeld: appelpartjes met pindakaas als dip, een volkoren cracker met een notenpasta en komkommer en groente met hummus.