Sinds een paar jaar is het ei-advies door het Voedingscentrum aangepast: drie eieren per week eten is gezond. Een nieuwe studie onder mensen met diabetes en prediabetes doet daar nog een flinke schep bovenop. Volgens deze onderzoekers kan het zelfs geen kwaad om twaalf eieren per week te eten. Maar is dat wel zo gezond? We gingen te rade bij twee deskundigen.

Onderzoekers van de universiteit van Sydney onderzochten een jaar lang twee groepen met diabetes type 2 of prediabetes. De eerste groep at elke week twee eieren en de tweede groep at twaalf keer per week een ei. Het gewicht bleef in beide groepen gelijk. De deelnemers die een dozijn eieren per week aten, ondervonden geen nadelige gevolgen van hun flinke ei-consumptie. Het had geen nadelige invloed op de bloeddruk, het bloedsuikergehalte of het cholesterol bij de mensen met diabetes of prediabetes. Volgens de onderzoekers kan het geen kwaad om bijna twee eieren per dag te eten, als het maar uitmaakt van een gezond dieet.

De studie, die werd gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition, volgde deze groep mensen een jaar. Het resultaat is van belang, omdat eieren een goede eiwitbron zijn en ook andere belangrijke voedingsstoffen bevatten. Zo heeft het eten van eieren een positief effect op een gezond gewicht omdat er minder behoefte is aan het eten van koolhydraten.

Eieren hebben nauwelijk effect op het cholesterolgehalte

“De reden dat we altijd een beetje bang gemaakt zijn voor het eten van teveel eieren is omdat de eidooiers cholesterol bevatten. Dat zou nadelig zijn voor het hart en de bloedvaten”, zegt gezondheidsdeskundige Hetty Crèvecoeur. Volgens de officiële richtlijn in ons land kun je beter niet meer dan drie keer per week een ei eten. Want er zit inderdaad veel cholesterol in een ei maar, zoals al uit vorige wetenschappelijke onderzoeken bleek, heeft het eten van meerdere eieren ook volgens deze nieuwe studie nauwelijks effect op het cholesterolgehalte in het bloed.

Eet je ei in de ochtend

Zelf is Crèvecoeur een groot voorstander van eieren, zeker in de ochtend. “Als je in de ochtend een ei eet houd je je bloedsuikerspiegel stabiel en je snaaitrek later op de dag onder controle. Ook bevat die zo gevreesde eidooier juist allerlei gezonde vitaminen en stoffen zoals choline, een stofje wat belangrijk is voor onder andere je zenuwen en hersenfunctie. Elke dag twee eieren eten is misschien wat overdreven want een beetje variëren is natuurlijk altijd goed, maar het kan dus zeker geen kwaad.”

Variëren is het sleutelwoord

“Eén product is nooit gezond of ongezond want het gaat om de totale voeding,” benadrukt diëtist en natuurvoedingskundige Henny de Lint. “Daarbij is variatie het sleutelwoord. Iedere dag twee eieren lijkt mij op den duur niet meer een feestje. Maar we hoeven ook geen eieren te gaan tellen of minimaliseren vanwege het cholesterolgehalte. Dat is ondertussen wel duidelijk. Dus: geniet van eieren maar neem wel de biologische variant en nog liever de biologisch-dynamische variant.”