<-- NIET ACTIEF -->

Leeftijd is maar een getal, hoor je wel eens. Maar voor veel mensen geldt: ouderdom komt met gebreken. Toch zijn er genoeg mensen die tot een hoge leeftijd topfit zijn. Dat wil jij ook bereiken! Lees hier wat het geheim is van heel gezond, heel oud worden.

Er zijn zeventigjarigen die bergen beklimmen, er zijn mensen van zeventig die niet meer kunnen fietsen en er zijn mensen die niet eens de zeventig halen. Natuurlijk heeft dit te maken met geluk en genen, maar er zijn er ook dingen die je vandaag kunt doen om nét iets gezonder richting je oude dag te fietsen. Wij zetten ze op een rij:

1. Slaap genoeg

De gemiddelde acht uur slaap per nacht halen, is voor veel mensen geen makkie. Professor Dick Swaab, hersenonderzoeker en neurobioloog aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, benadrukte in gezondNU dat voldoende slapen helpt om gezond oud te worden. In de droomslaap zie je dat bij kinderen de hersenschors gestimuleerd wordt. Belangrijk voor de groei van het brein, of je nu jong of oud bent. ’s Nachts gooit je brein de rommel die je niet hoeft te onthouden van de harde schijf. De belangrijke informatie wordt dan onder regie van de hippocampus weggeschreven naar verschillende hersenschorsgebieden.

2. Blijf in beweging

Je ‘ding’ doen, al is het aquarellen, puzzelen of lekker koken, die activiteiten houden ons tot op hoge leeftijd letterlijk in leven. Rust roest dus echt. Professor Jaap Keijer, hoogleraar fysiologie van mens en dier aan de Wageningen Universiteit, vertelde eerder in gezondNU dat lichamelijk beweging de energiecentrales van onze cellen activeert en dat het daarom ontzettend belangrijk is. Het beïnvloedt niet alleen je botten en spieren, maar ook je cognitie en geestelijke gezondheid. Bewegen wordt niet voor niets je ‘brein masseren’ genoemd. Op je oude dag is volgens Keijer een halfuurtje per dag al voldoende, het gaat om het gevoel dat je wat gedaan hebt. Denk aan: te voet boodschappen doen, met de fiets naar de stad of een klein blokje om.

3. Kies voor een positieve levenshouding

Dat je levenshouding allesbepalend is, ontdekte theoloog Martijn de Ruijter. Hij sprak honderd hoogbejaarden in verpleegtehuizen voor zijn onderzoek. Eén ding was overduidelijk: je levenshouding kan je maken of breken. De Ruijter zag en hoorde van verpleegkundigen dat mensen met een negatieve levenshouding lichamelijk en geestelijk sneller aftakelen zodra ze in een verpleeghuis belanden. Deze mensen misten de drive om door te gaan, die je juist nodig hebt om het tot oudere leeftijd vol te houden. Je best doen om positief te denken, levert je dus meer op dan alleen een goed humeur.

4. Eet (zoveel mogelijk) plantaardig

Dan Buettner onderzocht de ‘Blue Zones’, gebieden over de hele wereld waar veel hoogbejaarden wonen. Hij ontdekte dat de meeste mensen hier plantaardig eten en stelde het volgende boodschappenlijstje op om gezond honderd te worden. Zo puur mogelijk eten, zonder toegevoegde suikers is hierbij belangrijk:

  • Bonen, zo’n 80 gram per dag
  • Veel (seizoens)groenten
  • Volkoren- of zuurdesem brood
  • Vis, het liefst twee à drie keer per week
  • Vlees, niet vaker dan twee keer per week
  • Fruit en noten, de enige tussendoortjes in de Blue Zone-gebieden

5. Omring je met een vrienden en familie

Een kleine vriendenkring is volgens professor Rudi Westendorp, hoogleraar ouderengeneeskunde in Leiden, net zo slecht of zelfs nog slechter dan roken. Ook uit het onderzoek van Dan Buettner bleek dat sociale verbinding en sterke familiebanden belangrijk zijn om gezond oud te worden. En steeds meer onderzoeken laten zien dat eenzaamheid een risicofactor is voor ziekten. Investeer dus in je vrienden en familie, je leven lang.

En ook belangrijk om gezond oud te worden:

  • Kanaliseer stress
  • Word niet te dik
  • Rook niet
  • Zorg voor voldoende ontspanning
  • Blijf leren, ook over gezondheid
  • Geniet van wat wél kan
  • Wandel, fiets en dans
  • Wees zuinig met alcohol