Een mens moet bewegen. Uiteraard. Waar rond 1900 het fenomeen sport om de hoek kwam kijken in Nederland en vooral tennis en paardrijden populair waren, rijst de laatste jaren het aantal sporten de pan uit. 2018 stond vooral in het teken van HIIT, yoga en vrouwensporten. Waar zijn we komend jaar voor te porren?

Grappig: voor 1900 was er een enorme weerstand tegen sportbeoefening. Er was amper belangstelling voor gym op school, laat staan voor sportclubs en -verenigingen. Halverwege de 19e eeuw druppelden de sporten in alle maatschappelijke lagen door en werd het een maatschappelijk verschijnsel. Inmiddels zien we overal om ons heen uitgerolde yogamatjes, hardloopgroepjes, stappentellers en bezwete bootcampers. Voor 2019 staan de volgende sporttrends ons op te wachten:

Beweegtrend 1: Herstel is de sleutel

Wil jij resultaat zien van al die squats, ingewikkelde yogahoudingen en hardlooprondjes? Natuurlijk! Dan is één ding belangrijk: rust. Rust zorgt voor een beter herstel en dus een sterker, fitter en gespierder lichaam. Groei gebeurt niet tijdens een training, maar tijdens de herstelfase. En dus doen in 2019 infraroodlicht, compressiebanden, handmassage-apparaten en massagetherapie hun intrede in sportscholen.

Tip: Je lichaam is altijd anders, en dus ook je belastbaarheid. Maak elke dag een afweging of het verstandig is om te sporten, en zo ja hoe lang en hoe intensief. Doe tijdens het sporten af en toe een simpele ademhalingsoefening, neem een warme douche na de training en smeer je benen in met een fijne olie.

Beweegtrend 2: Sporten op het werk

Steeds meer bedrijven moedigen hun werknemers aan om gezond te blijven, omdat ze weten dat ze baat hebben bij gezonde werknemers. En dus kunnen werknemers vaak gebruikmaken van sportaanbiedingen, personal trainers en sporten op locatie. Ook andersom gaan we het in 2019 zien: sportscholen die een werkruimte creëren, zodat mensen kunnen werken tussen het sporten door.

Tip: Tenzij jij een bedrijf runt, wordt het lastig om een fitness-aanbieding op het werk te introduceren (vragen staat vrij…). Wat je wel kunt doen: op de (wielren)fiets naar het werk gaan, wandelen in de pauze en een sportschool zoeken met een optie om daarna te kunnen werken. En wie weet kun je toernooitjes organiseren op je werk, een tafeltennistafel aanschaffen of is er een collega die een yogales wil geven.

Beweegtrend 3: Activiteitstrackers

Steeds meer mensen willen hun gezondheidsstatistieken bijhouden en in 2019 is dat niet anders: slimme horloges, fitness-trackers en hartmonitors vliegen ons om de oren. In de toekomst zal digitalisering ervoor zorgen dat er nog veel meer informatie is te halen dan je hartslag, aantal stappen en calorieverbruik.

Tip: Start met het downloaden van een applicatie die voor jou sporten makkelijker en inzichtelijk maakt. Wij selecteerden 5 sport-apps.

Beweegtrend 4: Train je bovenkamer

We trainen ons lijf, maar vergeten vaak ons brein. In 2019 pakken we onze hersenpan er ook bij, wat kan zorgen voor betere prestaties en resultaten. We trainen niet alleen onze hersenen meer door te gaan puzzelen en lezen, maar ook doordat geestelijke gezondheid een rol gaat spelen in trainen. Denk aan bewust hardlopen en meditatie in combinatie met fitness.

Tip: We zochten eerder uit wat de ideale work-out voor je brein is. Ga je voor hardlopen of krachttraining? En word je gelukkiger van hardlopen of yoga?

Beweegtrend 5: bewust trainen

Onze lichamen zijn delicaat en gecompliceerd; we moeten er zorgvuldig mee omgaan. Dat zien we ook terug in de sporttrends, want er komen zachtere vormen van beweging. Rustig trainen, korter trainen, yoga combineren met hardlopen. Bovendien zijn afvallen en gespierd worden niet langer de belangrijkste redenen om te sporten; steeds vaker ligt de nadruk op mobiliteit, spiermassa en conditieverbetering (functionele training). Het doel is om door het leven te gaan zonder onnodige pijn en activiteiten in het dagelijks leven makkelijker te maken. De focus ligt in 2019 dus niet meer op het bereiken van maximale resultaten, maar bewust trainen voor een gezond lijf.

Tip: Probeer eens of krachttraining iets voor jou is. Ook thuis kun je mobiliteit en spiermassa trainen. Doe bijvoorbeeld oefeningen voor je rug of billen.

Ook thuis sporten, gepersonaliseerde trainingen, groepstraining en fitnessprogramma’s voor oudere volwassenen worden populair in 2019.