<-- NIET ACTIEF -->

Soms word je wakker met enorme wallen onder je ogen, hoe goed je ook hebt geslapen. Heb je hier vaak last van? Onze lezers voorzien je van hun beste tips. Bye bye wallen! 

1. Extra hoofdkussen

Thilly: ”Een tip die bij mij helpt om zonder wallen wakker te worden, is op een extra hoofdkussen slapen. Je hoofd ligt zo net wat hoger.”

2. Gezichtsmassage tegen wallen

Bernadette: ”Ik masseer mijn gezicht graag ’s ochtends. Zo begin ik de dag met een bewust moment voor mezelf en haal ik meteen de slaapkreukels uit mijn gezicht. Als je op YouTube zoekt naar ‘face massage’, vind je eindeloos veel video’s.”

3. Onvoldoende REM-slaap veroorzaakt wallen

Dirk: ”Probeer eens een ander matras of bed. Misschien slaap je onbewust heel onrustig door een verkeerde slaaphouding. Doe ook een slaaptest. Misschien krijg je door allerlei oorzaken onvoldoende REM-slaap.”

4. Minder stress, minder wallen

Anne: ”Stress kan de oorzaak van je wallen zijn. Het is daarom goed om de bron van deze stress aan te pakken. Ligt het aan je overvolle agenda? Of speelt er misschien meer? Ik raad je aan om dit te onderzoeken.”

5. Koude lepels tegen wallen

Betty: ”Jaren geleden leerde ik een truc van mijn oma tegen wallen: koude theelepels onder mijn ogen leggen. Sindsdien leg ik ’s avonds standaard twee lepels in mijn vriezer. Het is ook nog eens een fijn verfrissend begin van de dag.”

6. Drink voldoende water

Margreet: ”Wallen verdwijnen vaak door veel water te drinken, minstens twee liter per dag.”

7. Pure amandelolie

Linda: ”Mijn gouden hulpmiddel bij wallen is pure amandelolie. In de ochtend was ik eerst mijn gezicht met koud water – dan trekt het voor mijn gevoel al wat strak – en dan breng ik amandelolie aan. Een druppeltje op de vingertop en dan zachtjes op de huid deppen. Voor het slapen breng ik de amandelolie ook aan. Misschien dat je slaaphouding wallen verergert. Als ik op mijn buik slaap, zijn mijn wallen erger dan wanneer ik op mijn zij slaap. Ik denk omdat mijn gezicht meer opgefrommeld wordt als ik op mijn buik slaap.”

8. Satijnen kussenhoes

Louise: ”Koop een satijnen kussenhoes, dat helpt voor de helft. Probeer ook zo veel mogelijk op je rug te slapen.”

9. Allergie

Lizanne: ”Het kan zijn dat je last hebt van allergie voor bijvoorbeeld huisstofmijt of bepaalde voeding. Heb je daar weleens naar laten kijken? Geen of minder zout eten kan helpen als je vocht vasthoudt, net zoals voldoende bewegen om eventuele afvalstoffen af te voeren.”

10. Minder met alcohol

Lea: ”Als ik alcohol heb gedronken, merk ik dat ik de volgende ochtend meer last van wallen heb. Kijk daarom eens of er een verband is tussen het drinken van alcohol en je wallen. Zorg er ook voor dat je genoeg water drinkt. Als je dit lastig vindt, kun je water opleuken met wat citroen of munt.”

11. Denk aan je nieren

Maria: ”Het enige wat je moet doen is water drinken, de hele dag door. Wallen kunnen ook door je nieren ontstaan. Je nierfunctie laten bepalen door middel van bloedonderzoek is daarom een goed idee.”

12. Komkommer

Marja: ”Ik doe ’s ochtends graag een plakje komkommer onder mijn ogen. Een gekoeld schijfje zorgt ervoor dat mijn wallen iets slinken. Leg ’s avonds alvast een paar plakjes in de koelkast. Ook avocado kun je inzetten als hulpmiddel. Snijd hier twee partjes van en leg deze een kwartier onder je ogen.”

Wil je meer weten over de vijf mogelijke oorzaken van wallen? Je leest het hier.