<-- NIET ACTIEF -->

Niets zo fijn bij pijn als een bad (of douche!) vol warm water. Je lichaam ontspant, je voelt je lekker loom worden en aaah… De pijn trekt langzaam weg. De badkamer is the place to be bij stress, sombere gevoelens en pijn. Wij vertellen waarom warm water zo heilzaam is en hoe je van je badkamer een thuisspa maakt.

Waarom heeft een bad zo’n gunstig effect op je nachtrust? Daarvoor moet je weten dat veel slechte slapers vaak een wat hoge lichaamstemperatuur hebben. Als alles goed verloopt, dan bereidt je biologische klok je voor op het slapengaan door onder meer je ‘thermostaat’ naar beneden te schroeven. Je verbranding vertraagt en je krijgt het vaak kouder (vandaar ook dat het zo fijn is om ’s avonds onder een deken op de bank te kruipen!). Maar als dat niet goed gebeurt, ben je dus ‘te heet’ om goed de slaap te kunnen vatten. Waarom zou je dan echter ook nog een warm bad nemen? Gek genoeg helpt dit juist om af te koelen. Door de warmte zetten je bloedvaten uit en kun je je warmte via je huid makkelijker kwijt. Je koelt af en raakt op de perfecte slaaptemperatuur. Heb je geen tijd voor een bad? Ook een snelle douche kan helpen. Tien minuten opwarmen volstaat meestal om goed te kunnen afkoelen. Denk wel ook aan het milieu en badder en douche niet te vaak.

Bad en je bloeddruk

Er zijn wetenschappelijke aanwijzingen dat lekker in bad gaan je bloeddruk wat kan verlagen. Dat is niet gek, want badliefhebbers voelen dat als geen ander. Zo’n bad ontspant en ontspanning is goed voor je bloeddruk. Die betere bloeddruk kan op termijn bijdragen aan de gezondheid van je hart en vaten. Maar wees gewaarschuwd, te warm (of te koud) badderen of douchen is voor hartpatiënten geen aanrader.

Redder in nood bij spierpijn

Als je een uurtje na het sporten in bad gaat liggen, ontspannen je spieren en gewrichten. Dat heeft niet alleen met de warmte van het water te maken, maar ook met de gewichtloosheid in water. De volgende dag zal de spierpijn minder zijn dan normaal. Maar ook als je niet hebt gesport, masseert het warme water vermoeide spieren en stimuleert het de bloedsomloop. Een bad kan zo ook als korte opkikker werken.

Warm water bij een depressie

Bij een depressie komt je leven vaak een beetje tot stilstand. Dat geldt niet alleen voor je wil om van alles te ondernemen, maar ook voor je fysieke toestand. Als je ‘gewoon gezond’ bent, schommelt je lichaamstemperatuur gedurende de dag. Bij mensen met een depressie zijn die schommelingen veel kleiner. Wat gebeurt er nu als je deze depressieve mensen opwarmt, bedachten Duitse onderzoekers. Heeft dat effect op hun stemming? Om de lichaamstemperatuur wat aan te wakkeren, kun je verschillende dingen doen: sporten of badderen. Dus kreeg de helft van de depressieve proefpersonen twee keer per week aerobics op recept. De andere helft moest twee keer per week in de middag een warm bad nemen gedurende dertig minuten. Daarna werden de deelnemers in dekens gewikkeld om twintig minuten na te warmen op hete kruiken.

Wat bleek? De badliggers signaleerden na afloop minder depressieve klachten en merkten een grotere verbetering op dan degenen die aan het aerobiccen geslagen waren. De Duitse onderzoekers benadrukken dat het effect niet te vergelijken is met medicatie en therapie, maar een bad kan wel ondersteuning bieden. Het is daarnaast heerlijk om te doen, makkelijk en relatief goedkoop.

De 3 fijnste badkruiden

• Een bad met rozemarijn is ideaal om je doorbloeding aan te zwengelen. Niet alleen de temperatuur van het badwater, maar ook de stimulerende werking van rozemarijn zorgt ervoor dat je het minder snel koud hebt en je energieker voelt.
• In pepermunt zit van nature veel menthol. Menthol kan eiwitten in je lichaam activeren die de receptoren (de voelsprietjes) in je huid kunnen laten denken dat het koud is. Koude verdooft de huid en vermindert irritaties (jeuk!). Daarnaast lijkt het erop dat menthol in het brein bepaalde stoffen laat vrijkomen die een klein beetje pijnstillend werken. Dit kan helpen als je bijvoorbeeld hoofdpijn hebt.
Kamille ontsmet, ontspant en kan ontstekingen tegengaan. Vooral als je eczeem, wondjes of kleine infecties hebt, kan een bad waaraan je een flinke kan sterke kamillethee toevoegt je huid goed doen.

Feest voor je zintuigen

Maak van je badritueel een beleving voor al je zintuigen. Zet geurkaarsen op de rand van je bad, strooi bloemblaadjes in je bad (wel voor het leeglopen eruit vissen om verstopping te voorkomen!) en dim het licht totdat je nog net kunt lezen. Of luister, liggend met je ogen dicht, naar muziek of een inspirerende podcast.

Lees meer over dit onderwerp