Vroeg opstaan, acht uur gefocust werken, in de file staan en dan ‘s avonds ook nog sporten? Niet iedereen wordt daar enthousiast van. Maar alleen achter je bureau zitten en bankhangen … Dat kan natuurlijk niet! Hoe kun je jezelf motiveren om na een lange werkdag te gaan sporten?

Tip 1: Kies een sport die je leuk vindt

Het is een inkoppertje, maar doe je aan een sport terwijl je er niets aan vindt? Gooi het roer om en ga op zoek naar een sport waar je wel voldoening uithaalt. Een paar vragen die je jezelf kunt stellen: Wil je een teamsport of solo? Houd je van buiten of binnen sporten? Wil je thuis sporten, in een sportschool of buiten?

Tip 2: Stel niet te hoge eisen

Wil je vijftien kilometer hardlopen of twee uur lang krachttraining doen in de sportschool? Ook al heb je er de conditie voor, het kan je juist demotiveren om van die bank af te komen. Stel daarom niet te hoge eisen en pas je doel aan jouw situatie aan. Sporten is leuk! Een half uur hardlopen of een uur krachttraining is daarom ook voldoende.

Tip 3: Ga samen sporten

Samen sporten is een perfecte stok achter de deur en ook nog eens hartstikke gezellig. Trommel vrienden, je partner of mensen uit de buurt op, maak een app-groep aan en spreek vaste sportdagen dag. Wedden dat je je nu veel makkelijker in je sporttenue hijst?

Tip 4: Gun jezelf een sauna na het sporten

Als je jezelf echt niet weet te motiveren, dan werkt misschien deze tip wel. Zoek een sportschool met een sauna. Niets is zo lekker als de sauna na een pittige zweetsessie. Ineens heb je een acutere aanleiding om wél naar de sportschool te gaan.

Tip 5: Neem je sportkleding mee naar het werk

Wanneer je je sporttas bij je hebt, geef je niet alleen bij jezelf maar ook aan je collega’s het signaal af dat je straks gaat sporten. Plus, je voorkomt zo dat je thuiskomt en op de bank ploft en er niet meer vanaf komt. Vanaf nu ga je linea recta door naar de sportschool. Zie je dat niet zitten? Pak je outfit dan de dag van tevoren in en zet de tas bij de voordeur.

Tip 6: Neem een snack mee

Na een werkdag heb je honger, ben je moe … Je wilt naar huis om te eten. Dat kun je makkelijk voorkomen door op de dagen dat je gaat sporten (en je de sporttas dus mee naar je werk hebt of klaar hebt staan bij de voordeur) een snack mee te nemen. Die kun je dan eten als je klaar bent met werken. Denk aan een rijstwafel met pindakaas en banaan, een smoothie, brood met avocado of een mueslireep. Geen reden om nog langer thuis te blijven, dus!

Tip 7: Maak het avondeten vooraf

Niet alleen jij hebt honger na het werken, misschien zit er thuis wel een heel gezin met knorrende magen. Geen probleem: maak het avondeten eet-klaar, zodat je na het sporten niet nog in de keuken hoeft te staan. En eventueel kunnen de kinderen het eten al opwarmen, zodat het klaar staat zodra je thuiskomt. Maak bijvoorbeeld in het weekend een quiche of soep, vries die in en haal deze in de ochtend eruit.

Tip 8: Geniet

Voelt sporten soms als een marteling en kruipt de tijd? Dat is niet de bedoeling. Sporten hoort leuk te zijn. Probeer dus positief naar jouw work-out te kijken: je komt in shape, wordt energieker, voelt je vrolijker … Zet de voordelen van sporten op een rijtje en houd die in je achterhoofd.

Tip 9: Maak er een gewoonte van

Hoe vaker je sport op vaste tijden hoe meer dit in je systeem komt. En zo wordt het steeds makkelijker om je richting de sportschool te begeven. Plan je sportmomenten zo in zoals ze voor jou het beste uitkomen. En nee, je hoeft zeker niet elke dag je sportkleding aan te trekken.

Tip 10: Beloon jezelf

Snak je aan het begin van de sportsessie al naar een warme douche of een kop thee? Beloon jezelf. Zeg bijvoorbeeld: Als ik een uur heb gesport, mag ik lekker op de bank ploffen met een kop thee. Een beloning helpt om je te motiveren. En je hebt ook nog iets om naar uit te kijken.